Page 222 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 222

Kocaali İbtidâiyyesi                                 Osmanlı Devleti’nde temel eğitimin verildiği ilkokul olan
                  (1913)                                               Sıbyan Mektepleri, 1839 Tanzimat Fermanı ile çağın eğitim
                                                                       sistemine uygun şekilde yenilenmeye başlamıştır. Genelde
                  Osmanlı Devleti’nin klasik döneminde ilköğretim hizmetini   mahalle veya köylerde camiye bitişik ya da cami yakınla-
                  karşılayan Sıbyan Mektepleri, 19. yüzyıldan itibaren bütün   rında kurulmuş olan sıbyan mektepleri, taş mektep, dârût-
                  dünyada etkisi gösteren siyasi, sosyal ve ekonomik gelişme-  tâ’lîm, dârûlilm, muallimhâne, mahalle mektebi olarak da
                  lerden dolayı modernize edilmiştir. Dünyada genelinde eği-  adlandırılmıştır. Dersler, 19. yüzyıla kadar genellikle Kurân-ı
                  timin öneminin artması devletlerin eğitime olan bakışının   Kerim ve ilmihal etrafında yoğunlaşmıştır. Tanzimat’tan
                  değişmesine sebep olmuştur. Bunun sonucu olarak Osmanlı   sonra 1846’da ders programlarında köklü değişimler yapılan
                  Devleti, eğitim müessesesini devlet denetimine almaya karar   bu okullarda Kurân, Türkçe, ilmihal, tecvîd, din kültürü ve
                  vermiştir.  289                                      ahlâk bilgisi, lügat, sülüs, nesih, kıraat, tarih, coğrafya, he-
                                                                       sap ve hüsn-i hat gibi dersler okutulmuştur.  Sadece kız ve
                                                                                                            291
                  19. yüzyıldan itibaren milliyetçilik akımının dünya gene-  erkek öğrencilere yönelik eğitim veren mektepler bulunma-
                  linde artan etkisi, devletlerin milli politikalara yönelmesine   sına karşın Tanzimat’tan sonra bir devlet politikası olarak
                  yol açmıştır. Milli politika oluşturmanın en etkili yolunun   hemen her alanda etkisini gösteren Osmanlıcılık akımının
                  eğitimden geçtiği açıkça görülmüştür. Bu nedenle Osmanlı   bir getirisi olarak 1847 yılında yürürlüğe giren bir kanunla
                  Devleti, 19. yüzyıldan itibaren etkisini iyice artıran ayrılık-  kız ve erkek öğrencilerin bir arada eğitim gördüğü sıbyan
                  çı hareketlere çare bulmak için eğitim alanındaki ıslahatlara   mektepleri de açılmıştır. 1868’de 6 yaşında çocuğu bulunan
                  ayrı bir önem vermiştir. Tanzimat Fermanı’ndan itibaren bir   herkesin evladını okula göndermesi mecbur tutulmuştur.
                  Osmanlı Milleti oluşturma gayreti içine giren devlet, gele-  Sıbyan Mektepleri, 1882’den itibaren Mekâtib-i İbtidâiyye
                  neksel eğitim kurumlarını modernize etmeye başlamıştır. Bu   adını almış ve Sultan II. Abdülhamid zamanında ülke gene-
                  bağlamda sıbyan mektepleri de modern anlamda eğitim ve-  line yayılmıştır. İbtidâiyyelerin hocalarına muallim, yardım-
                  ren ibtidâi mekteplerine dönüştürülmüştür.  290      cılarına ise kalfa denilmiştir.  292




                  289  Tunay Kamer, “II. Meşrutiyet Dönemi İlköğretimde Karma Eğitim Uygulamaları ve Yasal Düzenlemeler”, e-International Journal of Educational Rese-
                  arch, C. 5, S. 3, Yaz 2014, s. 98.
                  290  Ayşe Yanardağ, “Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet Dönemine Miras Kalan Bir İlköğretim Meselesi;
                  Muallim  Muavinleri”, Turkish History Education Journal, 9/2, 2020, s. 514-516.
                  291  Cahit Baltacı, “Mektep”, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 29, Ankara 2004, s. 6-7.
                  292  Baltacı, “Mektep”, s. 7.






          220     TARİHÎ VE K ÜLT ÜRE L MİR ASIY L A   K O CAAL İ
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227