Page 137 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 137

Karadeniz’de özellikle nehirlerin ağız kısımlarını ve önemli   rethaneler inşa edilirken, şehirler arasındaki bağlantıyı sağ-
                  liman kentlerini ticaret amaçlı kontrol altında tutan Cene-  lamak amacıyla da yeni yollar, köprüler ve su kemerleri inşa
                  vizliler bir dönem Kocaali’de de hüküm sürmüşlerdir. Aşağı   edildi. Prusias ve Hypium  gibi yerleşim merkezleri iç kesim-
                                                                                             96
                  Melen’deki odun ve kereste ticaretini kontrol altında tutmuş-  lerde ana yol güzergâhlarına kurulurken, Pontus Herakleia ,
                                                                                                                       97
                  lardır. Bitinya Krallığı döneminde Diapolis olarak adlandırı-  Diapolis,  Kerâsse  ve Kocaali gibi merkezler limana yakın
                                                                                       99
                                                                               98
                  lan Akçakoca sahilinde bir kale inşa ederek Batı Karadeniz’i   olarak konumlanmıştır.  100
                  buradan kontrol etmişlerdir. Karasu Kalesi’nin de Cenevizli-
                  ler tarafından inşa edildiği iddia edilmektedir.     Bu dönemde Karadeniz kıyısında küçük bir köy olan Kocaa-
                                                                       li, Pontus Herakleia  ile Prusias ad Hypium, Diapolis, Hy-
                                                                                        101
                  Doğu Marmara ile Batı Karadeniz’in birbirinden ayrıldığı   pius  Suyu ve Sangarios  Suyu üzerinden Daphnoutium ,
                                                                                                                       104
                                                                                            103
                                                                           102
                  noktada bulunan Kocaali bölgesi tarih boyunca birçok uy-  Nikomedia  ve oradan Konstantin’e  doğru uzanan Kara-
                                                                                 105
                                                                                                      106
                  garlığa ev sahipliği yapmıştır. M.Ö 1900-1400 Hititler, M.Ö   deniz sahil karayolu üzerinde bulunuyordu.  Kaynaklarda
                                                                                                            107
                  1200-650 Frigyalılar, M.Ö 670-547 Lidyalılar, M.Ö 500 Pers   pek bahsedilmeyen bu yol, Kocaali ve Karasu’nun Kandıra’ya
                  İmparatorluğu, M.Ö 400 Makedon Krallığı, M.Ö 377-74   bağlı olduğu dönemlerde aktif olarak kullanılmıştır. 19. yüz-
                  Bitinya Krallığı, M.Ö 280-M.S 20 Pontus Krallığı, 395-1453   yılın ikinci yarısından itibaren siyasi ve ekonomik nedenler-
                  Doğu Roma (Bizans) İmparatorluğu, 1071-1308 Selçuklu   den dolayı Kandıra ve Ereğli gibi sahil kentleri küçülmeye
                  Devleti, 1304-1923 Osmanlı Devleti ve sonrasında Türkiye   başlamış, iç  kesimdeki  yerleşim merkezlerine bağlanmıştır.
                  Cumhuriyeti Devleti bu bölgede hüküm sürmüştür.      Bu dönemde Karasu Nahiyesi’ne bağlı bir divân statüsünde
                                                                       bulunan Kocaali, Adapazarı Kazası’na bağlanmıştır. Böylece
                  Anadolu şehirleri, Roma ve Doğu Roma İmparatorlukları   Kandıra-Ereğli sahil yolu işlevini kaybetmiştir.
                  zamanında adeta yeni baştan inşa edilmişti. Roma’nın son
                  teknolojiyle donatılmış büyük ve düzenli orduları bulunu-  Roma  İmparatorluğu  ve  Doğu  Roma  İmparatorluğu  dö-
                  yordu. Ordunun rahat hareket edebilmesi ve ayrıca ticari   neminde başkent İstanbul’un Anadolu ile bağlantısını
                  faaliyetlerin sağlıklı şekilde yürütülebilmesi için ulaşıma   sağlayan taş döşemeli yollar inşa edilmiştir. İstanbul’dan
                  büyük önem verildi. Devlet görevlileri ve ordunun hızlı ha-  başlayarak Erzurum’a kadar uzanan Kuzey Kervan Yolu ,
                                                                                                                       108
                  reket etmesi oldukça önemliydi. Roma, yolları hâkimiyetin   Sapanca-Hendek üzerinden Mudurnu-Bolu güzergâhını ta-
                  bir sembolü olarak görüyordu. Şehirlere han, hamam ve tica-  kip ederek ilerliyordu.
                                                                                          109
                  96  Kieros, Üskübü, Konur Alp; Bkz: Nuray Türker, Zuhal Yaşar, “Batı Karadeniz Bölümü Antik Kentlerinin Kültürel Miras Turizmi Açısından Değerlen-
                  dirilmesi”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 9, S. 1, 2019, s. 7-8.
                  97  Karadeniz Ereğli.
                  98  Bitinya Krallığı, Roma ve Doğu Roma İmparatorluğu zamanında Dia ya da Diapolis olarak bahsedilen bu şehir günümüzde Akçakoca’dır. Eski adı
                  Akçaşehir’dir.
                  99  Kerâsse, günümüzde Sakarya iline bağlı Karasu İlçesi’nin Doğu Roma dönemindeki adıdır; Bkz: Hakan Yılmaz, “Çağdaş Kaynak ve Belgeler Işığında
                  Sakarya’nın Fethi ve Fethin Bilinmeyen Tarihi”, Uluslararası Sakarya Sempozyumu, Sakarya Büyükşehir Belediyesi Sakarya Kitaplığı No: 41, Adapazarı
                  2018, s. 109-110. 75-130
                  100  Güniz Akıncı Kesim, Pınar Köylü, Pınar Girti, “Roma Dönemi Kent Yerleşimleri ve Prusias ad Hypium (Kieros, Üskübü), Ormancılık Dergisi, Ocak
                  2017, s. 6.
                  101  Karadeniz Ereğli.
                  102  Melen Çayı’nın Roma dönemindeki ismi Hypius’dur.
                  103  Sakarya Nehri.
                  104  Kefken.
                  105  Kocaeli, İzmit.
                  106  İstanbul.
                  107  Fahri Yıldırım, 333’den 1933’e Seyahatnamelerde Sakarya, Değişim Yayınları, Sakarya 2010, s. 12.
                  108  İpek Yolu.
                  109  Enver Konukçu, “Latinlerden Osmanlılara Kefken ve Çevresi”, Uluslararası Gazi Süleyman Paşa ve Kocaeli Tarihi Sempozyumu III, s. 469-470. Bkz:
                  Fahri Yıldırım, 333’de 1933’e, s. 16.






                                                                                                 GE Ç M İ Ş T EN   G ÜNÜ M ÜZE  135
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142