Page 183 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 183

En kalabalık erkek nüfusa sahip Kocaali, Karasu’nun toplam   Lâhna’da 2 numaralı hanede yaşayan 30 yaşındaki Demirci
                  nüfusunun %16,68’ini oluşturmaktadır.  1841 nüfus sayı-  Hasan, iki oğlu ve üç kardeşiyle birlikte en kalabalık Kıptî
                                                    207
                  mında hane sayıları da kaydedilmiştir. Hane sayısı en yük-  ailesidir. Milan’da 6 numaralı hanede yaşayan 6 yaşındaki
                  sek olan köy 211 haneye sahip Darıçayırı Karyesi’dir. Toplam   Hasan tek başına yalnız olarak hayatını sürdürmekte, Kıptî-
                  nüfusun %16,67’sini oluşturmaktadır. İkinci sırada 98 hane-  ler arasındaki en az nüfuslu hanedir. Kocaali, Lâhae, Bolazar
                  ye sahip Kocaali Karyesi gelmektedir. En kalabalık hane, 15   ve Milan’da Filibe ve Yanya’dan gelen göçmenler de yaşamak-
                  numaralı evde oturan 36 yaşındaki Çiftçi Feyzullah’tır. İkisi   tadır.  212
                  üvey olmak üzere beş çocuğuyla birlikte yaşamını sürdürmek-
                  tedir. 54 numaralı hanede oturan Mehmed Bey, 47 yaşında   Kocaali’de en fazla kullanılan isimler Mehmed, Hasan ve
                  ve beş çocuğuyla birlikte aynı evde yaşamaktadır. Ormanda   Mustafa’dır. 46 kişinin adı Mehmed, 35 kişinin adı Hasan,
                  baltacılık ve bahçevanlık yaparak geçimini sağlamaktadır. 90   27 kişinin adı Mustafa olarak kayıtlara geçmiştir. Lâhna’da
                  numaralı hanede yaşayan 65 yaşındaki Mehmed Bey de beş   35 kişinin adı Mehmed, Bolazar’da ise 20 kişinin adı Mustafa
                  çocuğuyla birlikte aynı evde yaşamaktadır. Çiftçilik ve aşçı-  olarak kayıtlara geçmiştir. Bolazar’da Abdülhamid ve Müs-
                  lık yaparak geçimini sağlamaktadır. Kocaali’deki 26 hanede   lim, Kocaali’de Cafer, Lâhna’da Eyüp ve Recep, Milan’da ise
                  sadece 1’er kişi kaydedilmiştir.  208                Şükrü isimleri sadece birer kişide bulunmaktadır. Kocaali,
                                                                       Lâhna, Bolazar ve Milan’da yaşayan Kıptîler arasında Zühdü
                  Bir  hanede kaç kişinin yaşadığı tartışmalı bir konudur.   ismi sadece bir kişide bulunmaktadır. Filibe ve Yanya’dan ge-
                  Farsça’dan Türkçe’ye geçen hane kelimesi “ev, bina, ikamet-  lenlerin isimleri incelendiğinde Hristo, Kosti, Manol, Niko,
                  gâh, aile” gibi anlamlarda kullanılmaktadır. Hanede yaşayan   Nikoli  ve  Yuvan  gibi  isimlerin  kullanıldığı  görülmektedir.
                  insan sayısı bölgeden bölgeye değişim gösterebilmektedir. Bu   Baba isimleri incelendiğinde ise Kocaali’de 29 kişide Meh-
                  konuda farklı görüşler olsa da tarihçilerin geneli bir hanede   med, Bolazar’da 10 kişide Mehmed, Lâhna’da 8 kişide Mus-
                  ortalama 4-5 bireyin yaşadığını kabul etmektedir.  Bu bilgi-  tafa  ismine  rastlanmıştır.  Kocaali’de  10,  Lâhna’da  8  kişide
                                                           209
                  lerden hareketle, sadece erkek nüfusun kaydedildiği 1841 nü-  Kocaali ile tarihi bağları olduğu düşünülen Ali ismi tespit
                  fus sayımına göre 98 hane bulunan Kocaali’de hane başı orta-  edilmiştir.  213
                  lama 4-5 bireyin yaşadığı varsayılacak olursa ortalama 390 ile
                  490 kişinin yaşadığı tahmin edilmektedir. 82 hanede 169 er-  Türk kültüründe lakap ve unvanlar çok önemli bir yere sa-
                  kek birey kaydedilen Lâhna’da ortalama 330 ile 410 arasında,   hiptir. Lakaplar kişinin fiziki, ruhsal, sosyolojik, soy ve mes-
                  69 hanede 158 erkek birey kaydedilen Bolazar’da ortalama   leki olarak karakteristik özelliklerinden hareketle sosyal ha-
                  270 ile 340, 58 hanede 102 erkek birey kaydedilen Milan’da   yattaki yerini ayırt etmeyi kolaylaştıran bir unsurdur. Lakap,
                  ise ortalama 230 ile 290 nüfusun yaşadığı varsayılmaktadır.    bir kişinin tanınmasında kolaylaştırıcı bir etkendir. Lakaplar
                                                                   210
                  Lâhna ve Milan’da Kıptîler de yaşamaktadır. Halk arasında   aynı zamanda kişinin yaşadığı zaman ve mekân hakkında
                  Çingene olarak bilinen Hint kökenli bu topluluklar Osman-  da  bilgi  verir.  Kayıtlara  göre  Kocaali’de  en  çok  kullanılan
                  lı döneminde Kıptî olarak adlandırılmışlardır. Göçebe, yarı   lakaplar Alicik, Koca, Çobanoğlu, Hacı, Ağa, Bey, Akbalta,
                  göçebe ve yerleşik olarak yaşayan bu halkın Mısır’dan geldiği   Deligöz, Akgöz, Pehlivan, Çimenci, Aşçı, Topalcı, Busat,
                                                                                                                       214
                  kabulünden yola çıkılarak Kıptî ismi verilmiştir.    Tosun, Arabacı, Civelek, Dâi, Deli, Efendi, Kara, Sarı, Kalfa,
                                                          211


                  207  Aysun Sarıbey Haykıran, Uğur Avcı, “1841 Nüfus Sayımında”, s. 521.
                  208  Aysun Sarıbey Haykıran, Uğur Avcı, “1841 Nüfus Sayımında”, s. 522.
                  209  Nejat Göyünç, “Hâne”, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 15, İstanbul 1997, s. 552-553.
                  210 Aysun Sarıbey Haykıran, Uğur Avcı, “1841 Nüfus Sayımında”, s. 522-523.
                  211  Süleyman Faruk Göncüoğlu, Şükriye Pınar Yavuztürk, “Sulukule ve Çingeneleri”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S. 23, 2009, s. 108-109.
                  212  Aysun Sarıbey Haykıran, Uğur Avcı, “1841 Nüfus Sayımında”, s. 522.
                  213  Aysun Sarıbey Haykıran, Uğur Avcı, “1841 Nüfus Sayımında”, s. 522.
                  214  Pusat.






                                                                                                 GE Ç M İ Ş T EN   G ÜNÜ M ÜZE  181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188