Page 278 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 278

Farkında olmadan Türk milletinin geçmişle olan bağları ko-  katliamlar yapıldı. Yüzbinlerce Çerkes, yurtlarından edildi ve
                  parıldı. Bu işlem halka rağmen yapıldı. Halk, eski isimlerinin   Osmanlı Devleti’ne sığındılar. 3 yıl sonra 1867 tarihinde sıra
                  geri verilmesi için çok mücadele etti. Yer adları Türk’ün dam-  Abazalara gelmişti. Rus askerleri Abaza köylerine girdiler, ev-
                  gasıdır. Bununla uğraşmanın anlamı yoktur!  404      leri yaktılar, bütün hayvanları ve malları gasp ettiler. Bu dö-
                                                                       nemde Abhazya’yı at sırtında gezerek gözlemlerde bulunan
                  Adı nedensiz ve anlamsız yere değiştirilen yer adlarından biri   İngiltere Konsolosu Gifford Palgrave, Abhaz halkının endi-
                  de Kocaali’nin Bolazar köyüdür. Bolazar gibi özünü ve kö-  şe içinde olduğu, çok yakında Rusların bütün Abhazya’daki
                  künü tamamen Türk’ten ve Türkçe’den alan bir yer isminin   Müslümanların dörtte üçünü zorunlu göçe tâbi tutacağını
                  adının 1950’li yıllarda Gümüşoluk olarak değiştirilmesinin   bildirdi. Palgrave’e göre Rusların bunu yapmasının tek ama-
                  amacı ne olabilirdi? Bolazar Köyünde soyadı Bolazar olan   cı, Abhazya’nın verimli topraklarını Müslüman bir unsurun
                  insanlar yaşamaktadır. Üstelik bu insanlar Bolazar’ın yerlisi...   elinden alarak Hıristiyan bir topluluğa verecek olmasıydı.
                  Atadan, deden beri bu topraklarda yaşıyorlar. Köy halkından   Ruslar, Kafkasya’yı Müslümanlardan temizleyerek Türk Hü-
                  bazı kimselerle tarafımızdan gerçekleştirilen söyleşilerde   kümeti olan Osmanlı’nın onurunu kırmak istiyordu.  405
                  Bolazar isminin, Cuma namazından sonra köy merkezinde
                  kurulan “Pazar Yeri”nden aldığı söylenmektedir. Pazarının   1.200.000 Kafkasyalı Müslüman, yurtlarından zorla çıka-
                  bolluğu ve bereketi bu yerin Bolazar olarak adlandırılmasına   rılarak Osmanlı topraklarına sürüldü. Direnenlerin çoğu
                  sebep verdiği ifade edilmektedir. Pazar yeri kurulacak kadar   herkesin gözü önünde katledildi. Bazısı Rus gemilerine
                  büyük, ticari hacme sahip, gelişimini belli ölçüde tamam-  zorla bindirilerek Rusya’nın içlerine götürüldü. Yaklaşık
                  lamış bir yerleşim yerinin, ismini burada kurulan pazardan   800.000’i Osmanlı topraklarına ulaşabildi. Abhazya top-
                  alması mümkün değildir.                              raklarına Ruslar, Slavlar ve Ukrayna Kazakları yerleştirildi.
                                                                       Böylece Müslümanlardan arındırılan Kafkasya’da Hıristiyan
                  Bolazar ismi, Bolazar’ın Türkler tarafından kurulduğunun   sayısı artık 10 kat fazla konumundaydı. Çerkesler açlık, yok-
                  açık ve net bir delilidir. Bolazar, ünlü bir Türk büyüğüdür.   sulluk, sefalet ve gariplik içinde gemilere istif edilmişlerdi.
                  Osmanlı’dan günümüze harita üzerinde Kocaali’ye bağlı Bo-  İlk olarak Trabzon limanına ulaştılar. Vücutları iyice bitkin
                  lazar’dan başka bir yerleşim yeri bulunmamaktadır. Türklere   düşen bu insanlar çiçek, tifüs ve iskorbütten kırıldılar. 1863
                  özgü, geleneksel bir yer adının alakasızca Gümüşoluk olarak   ‘ün kış aylarında, Trabzon’da her gün 20-50 Çerkes ölüyordu.
                  değiştirilmesi anlamsız ve manasızdır. Bolazar ismi, bu köyün   Bir sonraki baharın en kötü döneminde ise, ölenlerin sayısı
                  Türkler tarafından kurulduğunun bir tapusu hükmündedir.  günde 500’e çıktı. Sadece Trabzon’da ölenlerin sayısı 30.000’i
                                                                       bulmuştur.  406
                  Kocaali Abazaları

                  (1867-1878)                                          Karasu ve Kocaali iskelesinde de aynı durum söz konusuy-
                                                                       du. İskeleye ilk önce Çerkesleri taşıyan gemiler yanaştılar.
                  19. yüzyılın başlarında Kafkasya’da Müslüman nüfus, Hı-  Sayıları o kadar fazlaydı ki, devlet bütün imkânları seferber
                  ristiyan nüfusa göre hiç şüphesiz daha fazlaydı. Sohumkale   etmesine rağmen yine de yetersiz kalıyordu. Bir iki yıl sonra
                  merkezli yaşayan Abazalar genel olarak Karadeniz’in kıyı   bu kez Abazaları taşıyan gemiler iskeleye yanaştılar. İskeleye
                  şeridine yerleşmişlerdi. 1864 yılında Rusya Kafkasya’yı istila   indirildikten sonra sahilde bir süre zor şartlar altında hayatta
                  etmeye başladı. Önce Çerkeslerin yurtlarını işgal etti. Büyük   kalmaya çalıştılar.


                  404  Türk Yer Adları Sempozyumu Bildirileri, 11-13 Eylül 1984, Ankara.
                  405  Justin McCarthy, Ölüm ve Sürgün Osmanlı Müslümanlarının Etnik Kıyımı: 1821-1922, Çev. Fatma Sarıkaya, Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2. Baskı,
                  Ankara 2014, s. 39.
                  406  McCarthy, Ölüm ve Sürgün, s. 40-41.






          276     TARİHÎ VE K ÜLT ÜRE L MİR ASIY L A   K O CAAL İ
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283