Page 108 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 108

Demiraçma                                            Günümüzde Kocaali’nin hemen her mahallesine dağılmış
                                                                       vaziyettedirler. Merkez, Ağalar, Alandere, Hızar, Karşı, Yalı,
                  1877-1878 Osmanlı Rus Savaşı’nda Osmanlı ordularının ağır   Yayla ve Yeni Mahalle, Bezirgân, Caferiye, Demiraçma, Ka-
                  yenilgi alması sonucunda imzalanan Ayastefanos Antlaşma-  dıköy, Köyyeri,  Kozluk’ta  yaşamaya  devam  etmektedirler.
                  sıyla Kars, Ardahan ve Batum savaş tazminatı karşılığında   Kocaali Gürcülerinin bir kısmı Gürcistan’ın Batum şehrinin
                  Ruslara teslim edildi. Ruslar Kafkasya’yı aşıp Kuzey Doğu   Mirveti Köyü’nden gelmişlerdir.  67
                  Anadolu’ya girince Ermenilerle bir olup türlü katliamlar yap-
                  maya başladılar. Zulme daha fazla dayanamayan Müslüman   93 Harbi’nden önce bugünkü Caferiye, Kozluk ve Demi-
                  halk Osmanlı ülkesine göç etmeye karar verdi. Batum’da ya-  raçma arazileri Melen Köyü’ne bağlı mera idi. Melen’in yer-
                  şayan Müslüman Gürcüler, Batum ve Trabzon limanından   li halkı olan Türkmenler, burada ekip biçiyor, hayvanlarını
                  gemilere bindirilerek Batı Karadeniz sahillerine taşındılar.  66  salıyordu. Bölgenin odunları hem yakacak için kullanılıyor,
                                                                       hem de devletin kereste ihtiyacına cevap veriliyordu. Melen
                  Osmanlı Devleti, içinde bulunduğu bütün imkânsızlıklara   Köyü’nün kuzeyine Caferiye Abazaları, doğusuna Kozluk
                  rağmen Çerkes ve Abazalar gibi Gürcülere de kucak açtı.   Gürcüleri, batısına da Demiraçma Gürcülerinin yerleştiril-
                  Anadolu’nun pek çok noktasında köyler teşkil edilerek   mesiyle birlikte Melen arazisi küçüldü. Böylece sorunlar da
                  Gürcü muhacirleri iskân edildi. Muhacirlerin çoğu merkezi   birbiri ardına gelmeye başladı. 1910 tarihinde Milan ile De-
                  Batum olan Acara’dan gelmişlerdi. Kocaali, Gürcü muhacir-  miraçma ahalisi arasında arazi sorunları çıktı.
                  lerine en fazla kucak açan yerlerdendir. Demiraçma ve Fah-
                  riye hususi Gürcüler için kurulmuştur. İncirli’nin doğusunda   Demiraçma’da oturan Laz Ahmet, Milan’da oturan Halit ve
                  Hamidiye’ye de Gürcüler nakledilmiştir.              Salih’in arazisini ekip biçmeye başladı. Taraflar arasında en
                                                                       başta sözlü münakaşalar yaşandı. Laz Ahmet, arazinin kendi-

                  I. Dünya Savaşı’nda Rusya’nın savaştan çekilmesiyle Osmanlı   ne ait olduğunu iddia ediyordu. Halit ve Salih ise bu bölge-
                  orduları Batum, Kars, Ardahan’ı geri aldı. Hemen akabinde   nin, yüzlerce yıldan beri kendi atalarına ait olduğunu öne sü-
                  1918’de imzalanan Mondros Ateşkes Antlaşmasıyla bu top-  rüyordu. İşin sonunda kavga çıktı. Milanlı Halit ve Salih, Laz
                  raklardan geri çekilmez zorunda kaldı. Cumhuriyet’in ilanı   Ahmet’in oğlunu tenhada yakalayarak öldüresiye dövdüler.
                  ile birlikte Batum kesin olarak Gürcistan’a bırakıldı. Acara   Ardından  Laz  Ahmet’i  de  tehdit  edip  takibe  aldılar.  İyice
                  bölgesi başta olmak üzere Gürcistan’ın Müslüman halkı, Hı-  gözü korkan Ahmet, nahiye merkezi olan İncirli’ye giderek
                  ristiyan bir devletin egemenliğinde yaşamak istemediği için   şikâyetçi oldu. Telgrafı, İncirli’deki nahiye müdürlüğü binası
                  bir kez daha Türkiye’nin yolunu tuttu. Karadeniz ve Marma-  içinde çalışan telgraf memuru Ahmet Hasan Bey Adapazarı
                  ra bölgeleri başta olmak üzere Anadolu’nun farklı coğrafya-  Kaymakamlığına iletti.  68
                  larına yerleştirildiler.
                                                                       Olaydan anlaşılacağı üzere Demiraçma’da sadece Gürcüler
                  Gürcü muhacirleri için Kocaali’de üç köy kuruldu. Bunlar,   değil, Lazlar da yaşıyordu. Kocaali’de genel olarak bütün
                  Köyyeri, Fahriye ve Demiraçma’dır. Fahriye daha sonraki yıl-  köylerde az da olsa Karadenizli nüfus bulunuyordu. Gürcü-
                  larda Kozluk olarak değiştirildi.                    ler, Karadenizlilerden fındıkçılığı öğrendiler.

                  66  Mustafa Aydın, “Acara”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2020, s. 31.
                  67  Hülya Kahramanca, “Sakarya’da Yaşayan Gürcülerde Evlenme Geleneği”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim
                  Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu 2015, s. 49.
                  68  BOA, DH.H. 61/2/2.






          106     TARİHÎ VE K ÜLT ÜRE L MİR ASIY L A   K O CAAL İ
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113