Page 237 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 237

İhsân-ı Hüdâ’nın Kocaali Açıklarında                 dana geldi. Çil oğlu Muhammed, Lambortacı oğlu İsmail
                  Batırılması (1917)                                   ve İnebolulu Mehmed oğlu Salih’in kullandığı İstanbul’dan
                                                                       Zonguldak’a  gitmekte  olan  36 tonluk  İhsân-ı  Hüdâ  adlı
                                                                             305
                  1453 yılında İstanbul’un fethiyle Boğazları kontrol altına alan   mavna  17 Şubat 1917’de Kocaali açıklarında düşman deni-
                  Osmanlı Devleti, kısa sürede Karadeniz kıyılarındaki bütün   zaltıları tarafından vurularak batırıldı.  306
                  önemli limanları fethetti ve Karadeniz’i tamamıyla kontrol
                  altına aldı. Türk gölü haline gelen Karadeniz, çok geçmeden   Kocaali ve Melen liman riyasetinden yapılan gözlemde İh-
                  bütün yabancılara kapatılarak bir iç deniz haline getirildi.   sân-ı Hüdâ’nın vurularak batırılması an ve an gözlemlendi.
                  Osmanlı Devleti, 16. asırdan itibaren ticaret maksadıyla bile   Yetkililer tarafından derhal bir rapor hazırlanarak Karasu
                  olsa hiçbir yabancının Karadeniz’e girmesine rıza gösterme-  Nahiye Meclisi’ne bildirildi. Karasu Nahiye Müdürü tara-
                  di. Üstünlük, 17. yüzyıl boyunca devam etti. 18. asırda Rusya   fından Kocaeli Vilayeti Müdürü ve Dâhiliye Nezareti’ne
                  ile Karadeniz’de kıyasıya mücadeleye girişen Osmanlı Dev-  telgraf çekilerek durumdan haberdar edildi. Daha sonra ya-
                  leti, bu üstünlüğünü giderek kaybetti. 1783 yılında Karade-  pılan  tahkikat neticesinde  mavnanın  düşman denizaltıları
                  niz’de Ruslara ulaşım ve ticaret hakları verildi. 1839 Tanzimat   tarafından değil, müttefik Alman denizaltıları tarafından
                  Fermanı’ndan sonra İngiltere, Fransa ve diğer Avrupa devlet-  vurulduğu belirlendi. I. Dünya Savaşı’nda Osmanlı Devleti
                  leri de buna dâhil oldu. 19. yüzyıldan itibaren buharlı gemi-  ile aynı safta yer alan Almanya’nın, Karadeniz’de niçin silah-
                  lerin deniz ulaşımına katılmasıyla bütün denizlerde olduğu   sız bir Türk gemisini vurduğu kafalarda büyük soru işaretleri
                  gibi Karadeniz’de de ticaret hacmi ve gemi trafiği giderek   uyandırmıştır.  307
                  artış gösterdi.  303
                                                                       Buradan İstanbul başta olmak üzere tersanelere yapılan gıda,
                  Osmanlı Devleti’nin 1. Dünya Savaşı’na girmesiyle birlikte   kömür, odun ve kereste nakliyesini engellemek isteyen Rus-
                  Karadeniz, dünyanın en güçlü donanlarının yelken açtığı   ya çeşitli zamanlarda Kocaali ve Karasu açıklarında seyreden
                  önemli bir deniz haline geldi. Osmanlı Devleti’nin Alman-  Türk gemilerini bombalamıştır. Sahildeki Moskof  tehdidi
                  ya’dan satın aldığını duyurduğu Goeben ve Breslau  gemi-  Lozan Antlaşması’na kadar devam etmiştir.  308
                                                             304
                  lerinin başını çektiği Osmanlı donanmasının 29 Ekim 1914
                  gecesi Karadeniz’deki Rus limanlarını bombalaması ile Os-  Aynı  durumun  bir  benzeri  II.  Dünya  Savaşı  sırasında  da
                  manlı Devleti, Almanya’nın yanında I. Dünya Savaşı’na gir-  yaşanmıştır. Kocaali  ve Karasu açıklarında Alman ve  Rus
                  miş oldu. Bu süreçte Karadeniz’de daha önce görülmemiş bir   denizaltıları birbiriyle kıyasıya mücadele  etmiş,  çatışmaya
                  hareketlilik yaşandı.                                girmiştir. 1944 yılında Almanya’nın savaşı kaybedeceğinin
                                                                       anlaşılması üzerine Hitler, gemilerin Boğazlar’dan geçişi için
                  Osmanlı Devleti, Karadeniz sahillerinin güvenliğini sağla-  Türkiye’den  izin  istemiştir.  Bu  isteğin  Türkiye  tarafından
                  yabilmek için kıyı kentlerinde liman riyasetleri kurdu. Bun-  reddedilmesiyle birlikte mürettebat, denizaltıları batırarak
                  lardan biri de Melen’de kurulan Kocaali Liman Riyaseti’dir.   botlarla karaya çıkmışlardır. U-20 Denizaltısı, Sakarya Neh-
                  Osmanlı ve Alman gemileri Türk karasularında devriye atı-  ri ile Karasu Limanı’nın tam ortasında kıyıdan birkaç kilo-
                  yordu. Denizdeki bu hareketlilik, liman riyasetleri tarafın-  metre içerde 20-25 metre derinlikte bulunmaktadır. Diğer
                  dan sürekli gözlemleniyor, dersaadete rapor ediliyordu. 17   gemiler olan U19 Karadeniz Ereğli, U23 Ağva açıklarında
                  Şubat 1917 yılında Kocaali açıklarında önemli bir olay mey-  batırılmıştır.

                  303  İdris Bostan, “Rusya’nın Karadeniz’de Ticarete Başlaması ve Osmanlı İmparatorluğu (1700-1787)”, Belleten, Cilt LIX, S. 255, Ağustos 1995, s. 354-358.
                  304  Bu gemilerin adları, Yavuz ve Midilli olarak değiştirilmiştir.
                  305  Yük gemisi.
                  306  BOA, DH.EUM. 21/14/1.
                  307  BOA, DH.EUM. 21/14/2.
                  308  BOA, HAT. 520/25403.








                                                                                                 GE Ç M İ Ş T EN   G ÜNÜ M ÜZE  235
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242