Page 240 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 240
Karasu Mitingi rak direnişe geçtiler. Bu sırada İtilaf Devletleri tarafından
(19 Mayıs 1919) işgal altındaki İstanbul’da bulunan M. Kemal Paşa, Anado-
lu’daki kurtuluş mücadelesine katılmak için Karadeniz üze-
rinden Bandırma Vapuru ile denize açıldı ve 19 Mayıs 1919
Osmanlı Devleti I. Dünya Savaşı’nda her ne kadar başarı- günü Samsun’a vardı.
lara imza atmış olsa da müttefikleri Almaya ile Avusturya
– Macaristan İmparatorluğu kaybettiği için yenik sayıldı ve Kocaeli-Sakarya bölgesinde de az sayıda Rum ve Ermeni
30 Ekim 1918 tarihinde imzalanan Mondros Ateşkes Antlaş- nüfus yaşamını sürdürüyordu. Geyve, Adapazarı, Serdivan,
ması ile savaştan çekildi. Mondros Mütarekesi’nin 7. ve 24. Karasu ve Kocaali azınlıkların yaşadığı merkezlerdendi. Bü-
maddesine göre Osmanlı ülkesi işgale açık bir hale gelmiş, tün yurtta olduğu gibi Sakarya’daki Rum ve Ermeniler de,
Doğu Anadolu’daki Ermenilerin de yaşadığı 6 ilde herhangi İtilaf devletleri ve Yunanistan’dan cesaret alarak silahlı çete-
bir karışıklık çıkması durumunda İtilaf Devletleri tarafından ler kurdular. Hemen ardından halka zulmetmeye, taşkınlık
işgal edilmesinin önü açılmıştı. Mondros Ateşkes Antlaşma- ve karışıklık çıkarmaya başladılar. Türk köylerine baskınlar
sı ile bütün cephelerde silah bırakan Osmanlı İmparatorlu- düzenleyip yol keserek eşkıyalığa giriştiler. Böylece bölgede
ğu, İtilaf Devletleriyle henüz barış antlaşması dahi yapmadan güçlü oldukları imajını vererek Yunan ordusuna davetiye
toprakları işgal edilmeye başlanmıştı. çıkardılar. 15 Mayıs 1919’da Yunan ordusu İzmir’e çıkarma
yaptı. İmzalanan Mondros Ateşkes Antlaşması’na rağmen
Bunu fırsat bilen Ermeniler; Erzincan, Erzurum, Van gibi Yunanlılar Anadolu’yu işgale girişerek ateşkesi bozdular, ant-
şark vilayetlerinde çeteler kurarak Müslümanları katletmeye laşmanın kurallarını çiğnediler. 311
başladılar. Bu katliamlar, Kazım Karabekir Paşa tarafından
bizzat fotoğraflanarak İstanbul’a gönderilmişti. Batı Ana- Bunun üzerine Türk halkı Anadolu’nun hemen her yerinde
309
dolu’da ise İtilaf Devletleri’nin şımarık çocuğu Yunanistan’ın protestolara başladı. Valiler, Belediye Başkanları, Komu-
kışkırttığı Rumlar taşkınlık ve katliama girişmişlerdi. Yuna- tanlar ve Türk halkı büyük mitingler düzenliyor, düşmana
nistan, Trakya ve İstanbul başta olmak üzere Batı Anadolu’da gözdağı veriyor, seslerini dünya kamuoyuna duyurmaya ça-
yaşayan Rumları kışkırtarak yakıp yıkıyor, katliamlar yapı- lışıyorlardı. Mustafa Kemal Paşa, Samsun’a çıktıktan dokuz
yordu. Karadeniz bölgesinde Trabzon merkezli bir Pontus gün sonra 28 Mayıs 1919’da valilere, mutasarrıflıklara, kolor-
Devleti uğruna çeteler kurarak Rumları, Türklere karşı kış- dulara, kumandanlıklara ve müfettişliklere çektiği telgrafta
kırtıyordu. Kısacası Rum ve Ermenilerin çıkarları büsbütün İzmir, Aydın ve ardından Manisa’nın Yunanlılar tarafından
örtüşüyordu. Birlikte cemiyetler kurarak organize bir şekilde işgal edilmesini, Müslüman halkın katledilmesini, milletimi-
çete faaliyetlerini sürdürüyorlardı. Rum ve Ermeni basını zin toplu şekilde protesto etmesi gerektiğini ifade etmiştir.
birbirini destekler nitelikte yazılar yazıyor, haberler yayınlı- Telgrafın devamında, mitingler düzenlenirken Anadolu’daki
yordu. 310 Hıristiyan ahaliye zarar verilmemesi gerektiğini de bildir-
miştir. Dünya kamuoyunun bu vahşetten haberdar olması ve
Ülke işgale uğradıktan sonra vatansever Osmanlı subayları Türk milletinin milli tezahürlerinin canlanması için miting-
vatanı kurtarabilmek için Anadolu’da gizliden teşkilatlana- ler hayati bir önem arz etmiştir. 312
309 Kazım Karabekir, İstiklal Harbimiz, Haz. Ziver Öktem, C. 1, 2. Baskı, İstanbul 2008, s. 7.
310 Güzin Çaykıran, “Milli Mücadeleye Karşı Rum-Ermeni Ortak Hareketi ve Yunanistan’a Destek Faaliyetleri (1918-1922), Askerî Tarih Araştırmaları
Dergisi (ATAD), Yıl 2020, S. 32, s. 96-97.
311 Süleyman Tekir, “Yunan İşgali Öncesi İzmir ve Çevresinde Rum Faaliyetleri”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, S. XIX, Haziran 2019, s.
50-51.
312 Gazi Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk, Ed. Nejat Bayramoğlu, Kurtuluş Güran, Kaynak Yayınları, Ankara 2015, s. 44-45.
238 TARİHÎ VE K ÜLT ÜRE L MİR ASIY L A K O CAAL İ