Page 153 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 153

Kocaali’de yaşayan bazı Manav ailelerle yapılan görüşmeler-  rafından  yapıldı.  1304-1305  tarihinden  itibaren  ise  Orhan
                  de 19. ve 20. yüzyıldan itibaren bölgeye göç eden toplulukla-  Gazi kumandasındaki Konur Alp Sakarya Nehri’nden Me-
                  rın kendi düzenlerini kurana kadar tahıl, tohum, fide, meyve,   len Çayı’na kadar olan araziyi fethetti. Bu bölge güvenli bir
                  sebze, değirmen, alet ve edevatlarını yerlilerden temin ettik-  yurt arayan göçebe Türkmenler için güzel yerleşim imkânı
                  lerini, bu nedenle Manav şeklinde adlandırıldıklarını ifade   oluşturdu. “Yazlık ve kışlık” olarak yaşamlarına devam eden
                  etmektedirler.                                       yarı göçebe Türkmenler, Kocaali’nin ilk sakinleri olup bu-
                                                                       gün Manav adı verilen toplumun atasını teşkil etmektedirler.
                  Sakarya Manavları hakkında bugüne kadarki en ayrıntılı   Yüzyıllar boyunca Oğuz ve Selçuklu gelenek, görenek, hayat
                  çalışmayı ortaya koyan Tarihçi Dr. Resul Narin bu konuda   tarzı ve kültürlerini bozmadan sürdüren Manavlar, Anado-
                  “Türkistan’daki Kazak-Kırgız ve  Sibirya’daki Yakut  Tür-  lu’yu Türk-İslâm yurdu haline getirmişlerdir.  153
                  keri’nde görülen Manap veya Manağ’dan geldiği kanaatini
                  uyandırmaktadır.” ifadelerini kullanmaktadır.  150   Kocaali’nin en eskileri olan Manavlar, zaman içinde yerleşik
                                                                       hayat  tarzını  benimsediler.  Hemen  hepsi  Osmanlı  Devle-
                  Manav kelimesinin Türkistan’da var olan  “Manap” veya   ti’nin üretim modeli olan tarıma geçerek birer çiftçi oldu-
                  “Manağ”dan geldiği ve anlamının  “koruyucu, soylu kişi ve   lar. Kocaali arazilerini ekip biçerek üretime dayalı bir yaşam
                  boy beyi” olduğu ifade edilmektedir. Nitekim Çağatay Türk-  sürdüler. Odunculuğu da çok iyi bilen Manavlar, yüzyıllarca
                  çesi’nde manap “asilzade, asalet, beyzadelik”, Kırgız Türkçe-  Osmanlı Devleti’nin odun ve kereste ihtiyacını karşıladılar.
                  si’nde “feodal kabilelik üst tabakasının mümessili” veya “Kır-  16. yüzyıla ait kayıtlarda bile Kocaali’de pek çok kalyoncu
                  gız Liderinin unvanı”, Kazak Türkçesinde “ağa, bey” ve Yakut   bulunması, denizciliği de iyi bildiklerini göstermektedir. Ma-
                  Türkçesinde ise Manağ “koruyucu, güdücü, bakıcı” anlamları-  navlar, yazlık ve kışlık olarak sürekli yer değiştirdiler. Hay-
                  na gelmektedir.  Manavlar ve Yörükler daima birbirine ka-  vancılık, çobanlık kültürü bulunduğu için mevsim şartlarına
                                151
                  rıştırılmışlardır. Yörükler, yürüyen, göç eden Türklerin genel   göre daima yeşil arazileri, otlakları takip ettiler. Kış aylarında
                  adıdır. En başta güvenli bir yaşam alanı ve otlak bulmak için   Kocaali merkezindeki ahşap karkas konaklarda yaşamlarını
                  sürekli yer değiştiren Türkler, kendilerine güvenli bir ortam   sürdüren Kocaali Manavları, yaz aylarında yüksek kesimlere
                  bulduklarında tarım yapmak için yerleşik hayata geçiş yap-  çıkarak hayvanlarını yayarlardı. Çobansayvant, Yanıksay-
                  mışlardır. Yerleşik hayata geçiş keskin olmamış, uzun müd-  vant, Erik Yaylası bunlardan bazılarıdır.
                  det yazlık ve kışlık olarak yarı göçebe yaşam tarzı devam et-
                  miştir. Osmanlı Devleti, yerleşik hayata geçiş yapan Türkleri   Kışın hayvanlarını “Tam/Dam” adı verilen ahırlarda besle-
                  Yörüklerden ayırmak için onlara Türkmen diye hitap etmiş-  mişlerdir. Tam, sahile yakın “Arım” adı verilen yere daha ya-
                  tir. Yörükler, zaman içinde yerleşik hayata geçmelerine rağ-  kındır.
                  men hâlâ Yörük olarak adlandırılmaya devam etmişlerdir.  152
                                                                       Kocaali’de Manavlar Ağalar, Alandere, Hızar, Merkez, Yalı,
                  Kocaali’ye ilk Türkmen akınları 1298-1304 tarihleri arasın-  Yayla, Bezirgân, Gümüşoluk (Bolazar), Melen Köyü, Orta-
                  da Çobanoğlu Beyliği’nin vârislerinden Ali Amourios ta-  köy, Beyler, Karalar’da yaşamlarını sürdürmektedirler.  154

                  150  Resul Narin, Sakarya Türkmen/Manav Tarihi, s. 27.
                  151  Recep Yaşa, “Adapazarı ve Çevresindeki Manavlar” I. Sakarya ve Çevresi Tarih ve Kültür Sempozyumu, Adapazarı, 1999, s.289-290. Bkz: Resul Narin,
                  Sakarya Türkmen/Manav Tarihi, s. 18.
                  152  Fahri Tuna, Aynalıkavak Yazıları, Değişim Yayınları, Sakarya 2011, s. 38.
                  153  M. Hüdai Şentürk, “Osmanlılar Döneminde Sakarya”, Sakarya İli Tarihi, Ed. Mehmet Alpargu, Sakarya Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, Sakarya
                  2005, s. 178.
                  154  Ali Aktaş, İzmit Sancağı’nda Manavların Etnik ve Kültürel Yapısı, Cinius Yayınları, İstanbul 2016, s. 78.






                                                                                                 GE Ç M İ Ş T EN   G ÜNÜ M ÜZE  151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158