Page 158 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 158

Kocaali Nerede Kuruldu?                              Araştırmalarımız neticesinde kuruluş yeri olması muhtemel
                                                                       yerlerden biri de bugünkü Kocaali Merkez Camii çevresidir.
                  Kocaali, 1305-1315 yılları arasında Orhan Gazi’nin kuman-  Merkez caminin bulunduğu yerde daha önce eski cami ve
                  danlarından Konur Alp tarafından fethedildi. Fethedilen   ondan da eskisi olduğu tespit edilmiştir. Merkez Camii’ne
                  bölgelere yurt özlemine hasret göçebe Türkmenler yerleş-  yakın yerde, belediye sosyal tesislerinin bulunduğu mekânın
                  tiriliyordu. Esnaf, ticaret, meslek ve zanaat sahibi olarak   eskiden mezarlık olduğu hâlâ dilden dile aktarılmaktadır.
                                                                       Buranın hemen yanı başında küçük bir mezarlık tespit edil-
                  Ahiler, Türkmenlerin yerleşik hayata geçmesinde önemli rol   miştir. İçinde 3 adet şâhidenin bulunduğu bu küçük mezar-
                  oynuyorlardı. Fethedilen yeni bölgelerde vakıflar kuruluyor,   lık, günümüz Kocaali Merkezi’nin tahmin edilenden daha
                  mescitler, camiler inşa ediliyordu. Kocaali’nin Yayla mevki-  eski tarihlerde kurulduğunu göstermektedir.  155
                  inde de Orhan Gazi adına bir mescit inşa edildi. Yayla’daki
                  Orhan Camii aynı isimle günümüze ulaşırken Merkez’deki   Kocaali’de Çobanlık Kültürü
                  cami, Kocaali Vakfi Camii olarak Osmanlı Arşiv Belgeleri’ne
                  yansımıştır.                                         Hayvancılık tarih boyu Anadolu’nun en başat ekonomik fa-
                                                                       aliyetlerinden biri olmuştur. Bu ekonomiyi bünyesinde ba-
                  Yayla Mahallesi’nde bulunan Orhan Gazi Camii, ilk yerle-  rındıran, besleyen doğal kaynaklar ise otlaklar ve yaylalardır.
                  şimin bu bölgede kurulduğu görüşünü güçlendirmektedir.   Yaylalar, binlerce yıldan beri hayvancılıkla geçinen insanlara
                  Yerleşim, Yayla’dan Hızar’a, oradan da bugünkü Kocaali   kapılarını cömertçe açmaktadır. Onların hayvanlarını besle-
                  merkezine doğru genişleyerek devam etmiştir. Hızar ve Yay-  mekte, işlerini kolaylaştırmakta, yaşam imkânı sunmaktadır.
                  la’nın içinden geçen dere üzerindeki su değirmeni kalıntıları
                  ile çevredeki asırlık tuğla dolgulu ahşap karkas konaklar bu   Kocaali coğrafyasındaki düz arazilerin daha çok tarım ama-
                  bölgenin eski bir yerleşim yeri olduğunu göstermektedir.  cıyla kullanılması, bu bölgedeki hayvancılık faaliyetlerini
                                                                       kısıtlamıştır. Aynı zamanda düzlükteki dere ve bataklıkların
                  Bir diğer rivayet ise günümüzde Kocaali Futbol Sahası ile   çok olması hayvan ölümlerini de beraberinde getirmiştir. Bu
                  Mezbaha adı verilen muhitleri kapsayan bölgedir. Buranın   nedenle yaylalar, güvenli ve bereketli bir imkân sağlamıştır.
                  adının eskiden Ceharköy olduğu söylenmektedir. Burada ya-  Kocaali’nin mera ve yaylaları Doğu Karadeniz, İç Anadolu
                  pılan saha çalışmaları neticesinde herhangi bir somut bulgu-  ve Toroslar kadar yüksek değildir. Kocaali insanı, Çam Da-
                  ya rastlanmamıştır. Fakat arazinin biraz kuzeyinde bulunan   ğı’nın kuzeye bakan yamaçlarındaki geniş düzlükleri Yayla
                  Kocaali mezarlığındaki tarihi mezar taşları bölgenin eski bir   veya Mera olarak adlandırmıştı. Her köyün merası ve yaylası
                                                                       bulunuyordu. Merada sadece hayvanlar otlamıyor, kereste
                  yerleşim yeri olabileceğini düşündürmektedir.
                                                                       ve odunculuk faaliyetleri de yürütülüyordu. 1950’lere kadar
                                                                       ahşap karkas konaklarda yaşayan Kocaali insanı, kalabalık ai-
                  Kocaali’de kurulan ilk yerleşke olduğuna dair bir diğer söy-  leler şeklinde yaşamını sürdürüyordu. Her aile tarım ve hay-
                  lenti ise Kadıköy-Kadıköprü bölgesidir. Kocaali adının geç-  vancılıkla uğraşmak zorundaydı.
                  tiği ilk belgeler 1520 tarihli tahrir defterleridir. 1560 ve 1620
                  tahrirlerinde de Kocaali adı geçmekte ve Ada Kazası’na bağlı   Ailelerin onlarca hayvana sahip olması otlak ve yaylalara olan
                  bir köy statüsünde olduğu görülmektedir. Bu tarihlerde Ku-  gereksinimi artırıyordu. Maden Deresi’nden Milan’a kadar
                  zey Sakarya’nın doğusu ve batısı Kocaali’de ikamet eden kadı   uzanan sahildeki kum tepelerinin hemen önündeki ovalarda
                  tarafından idare edilmektedir. Kadıköy-Kadıköprü adının   ilkbaharda yeşeren otların yaz aylarında sararmasıyla birlikte
                  Kocaali’yi yöneten kadılardan geldiği, bölgenin bu nedenle   hayvancılıkla geçinenler, hayvanlarını çobanlara emanet edi-
                  bu şekilde isimlendirildiği düşünülmektedir.         yorlardı. Çobanlar, sürüleri alıp Kocaali’nin yüksek yerlerine


                  155  Lütfi Şeyban, Oğuzhan Kır, Osmanlı Mimârî ve Mezâr Taşı, 599-600.






          156     TARİHÎ VE K ÜLT ÜRE L MİR ASIY L A   K O CAAL İ
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163