Page 176 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 176

Kocaali’de Zülüflü Baltacılar (1816)                 Devetüyünden yapılan külah giyiyorlardı. Kıyafetleri yazlık
                                                                       ve kışlık olmak üzere ikiye ayrılıyordu.  196
                  Mekke  ve  Medine’nin  birtakım  giderlerini  karşılamak  ve
                  hizmet götürmek amacıyla Koca Ali Bey tarafından kuru-  Zülüflü Baltacılar terfi ettiklerinde müteferrika, çaşnigir,
                  lan Kocaali Vakfı tevliyetine mutasarrıf olan Mehmet Emin   kapıkulu süvariliği, sipahi ve silahtar gibi makamlara yükse-
                  Efendi’nin 1816 yılında vefat etmesiyle yerine Taberdârân-ı   lebilirlerdi. Padişah ve onun en yakını olan silahtarın haber-
                  Zülüflüyân-ı Hassa’dan Hafız Osman Halife geçmiştir. Ta-  leşmesini sağlayan kuşçular da baltacılar arasından seçilirdi.
                  berdârân-ı Zülüflüyân-ı Hassa’nın ne olduğu ve Kocaali ile   Ayasofya Camii’nde ders görürler, aralarında kabiliyetli olan
                  ilişkisinin aydınlatılması önem arz etmektedir.  194  12 baltacıya “Halife” denirdi. Sarayın bütün işleriyle ilgilenir-
                                                                       lerdi. 17. yüzyılın sonlarına doğru sayıları 109 ile 184 kişi ara-
                                                                       sında değişen zülüflü baltacılar, 1835 yılında 176 nefer iken
                  Taberdârân, farsça bir kelime olup Osmanlı Türkçesinde   Tanzimat sonrasında Sultan Abdülmecid tarafından 61 nefe-
                  “baltacılar  ocağına  mensup  asker” anlamına gelmektedir.   re düşürülmüştür. Osmanlı Devleti’nin ünlü sadrazamların-
                  Yeniçeri Ocağında ayrı bir bölük olan baltacılar, ilk olarak   dan Baltacı Mehmet Paşa, Nasuh Paşa ve Nevşehirli İbrahim
                  Sultan II. Murad zamanında Acemi Ocağına alındılar. Ku-  Paşa gibi devlet adamları Zülüflü Baltacılar Ocağından ye-
                  rulduğu dönemlerde  ordunun geçeceği  yollar  üzerindeki   tişmişlerdir.  197
                  ağaçları kesmek, bataklıkları kurutmak gibi görevleri yerine
                  getiren baltacılar, İstanbul’un fethinden sonra daha teşkilatlı   15. yüzyılda kurulduğu tahmin edilen Kocaali Vakfı, Yavuz
                  bir yapıya kavuşturulmuştur. Baltacılar Ocağı fetihten sonra   Sultan Selim zamanından sonra Haremeyn-i Şerifeyn Vakfı
                  Eski Saray Baltacıları ve Taberdârân-ı Hassa olarak ikiye ayıl-  statüsüne alınmıştır. Kocaali, devlete odun ve kereste temin
                  mıştır. Taberdârân-ı Hassa baltacılarına Taberdârân-ı Sarây-ı   eden merkezlerden biriydi. Bu nedenle Kocaali’de baltacılar
                  Atîk de denilmektedir. Halk arasında Zülüflü Baltacılar ola-  ocağına ait kışlalardan biri bulunuyordu. Baltacı ve odun-
                  rak bilinmekte olup Topkapı Sarayı’ndaki en seçkin zümre-  cular burada daima görev yapıyor, devlete vergi karşılığında
                  lerden biridir. Sultan III. Murad döneminde tam teşkilatlı   odun ve kereste kesen halk ile birlikte işleri yürütüyorlardı.
                  hale getirilmiştir.  195
                                                                       Zülüflü Baltacılar Ocağı’ndan yetişerek halife unvanı alan
                  Sarayın güvenliğini sağlayan Zülüflü Baltacılar, Enderun ve   kişiler ilerleyen dönemlerde devletin önemli kademelerinde
                  Harem’e hizmet ederlerdi. Ordudaki en seçkin askerlerden   görev alabiliyorlardı. Halifeler, vakıflar kurdukları gibi Hare-
                  oluşuyorlardı. Başlarına geçirdikleri serpuşun iki yanından   meyn-i Şerifeyn Vakıfları’na da yönetici olarak seçilebiliyor-
                  yanaklarına doğru asılan örgülü perçemden ve ellerindeki   lardı. 1816 tarihli bir belgede Kocaali Vakfı’nın Haremeyn-i
                  baltalardan dolayı Zülüflü Baltacılar olarak nam yapmışlar-  Şerifeyn Vakfı statüsünde bulunduğu görülmektedir. Bu ta-
                  dır. Saray içindeki güvenliği sağladıkları için etrafı görme-  rihte vakfın yöneticisi Mehmet Emin Efendi’nin vefat etmesi
                  meleri, sadece işine odaklanmaları önemliydi. Zülüfler, bağlı   üzerine Taberdârân-ı Zülüflüyân-ı Hassa’dan Hafız Osman
                  bulundukları Mevlevilik tarikatına mensup olduklarını da   Halife yeni yönetici seçilmiştir.  198
                  gösteriyordu. Üstlerine kaput adı verilen yakaları kalkık bir
                  dolama giyerlerdi. Dolama ve zülüfler çevreyi görmelerini   Bu olay, Osmanlı ordusunun en seçkin bölüklerinden biri
                  engelliyor, sadece önüne bakmalarını sağlıyordu. Bellerine   olan zülüflü baltacıların Kocaali’de ne kadar etkin olduğunu
                  siyah sahtiyandan enli bir kemer takıyorlardı.       göstermektedir.


                  194  BOA, HAT. 1534/26.
                  195  Abdülkadir Özcan, “Baltacı”, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 5, İstanbul 1992, s. 34-35.
                  196  Ferruh Toruk, “Topkapı Sarayı Zülüflü Baltacılar Koğuşu”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S. 5, Ankara 2006, s. 172.
                  197  Abdülkadir Özcan, “Baltacı”, s. 34-35.
                  198  BOA, HAT. 1534/26.






          174     TARİHÎ VE K ÜLT ÜRE L MİR ASIY L A   K O CAAL İ
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181