Page 75 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 75
Sırp ve Hırvat zulmünden kaçarak İstanbul’da misafir edilen Kaçar, Boroştina, Biberişta, Jusoviçi ve Ska- ▼
Aktaş
repiler ailelerine mensup 60 kişi Adapazarı’na getirildi. Yaklaşık bir ay Adapazarı’nda kalan muhacirler 2021
hükümet tarafından Karasu’nun Aktaş köyüne iskân edildiler. 33
FOTO ĞR AF:
I. Dünya Savaşı’ndan sonra Avrupa’da giderek artan ırkçılık, Müslüman Türkler üzerindeki baskıların art- DAV U T GEN Ç
masına sebep oluyordu. Yaşam alanları iyice daralan ve can güvenliği her geçen gün biraz daha tehlikeye KO CAALİ
giren Türkler, dalga dalga Türkiye’ye göç ediyorlardı. Sırbistan’ın Yeni Pazar şehrinde yaşayan Aydın oğlu BELEDİY ESİ
AR ŞİVİ
Mehmet ile Selim oğlu Sinan, yüzlerce yıldan beri yaşadıkları vatanlarını terk etmek zorunda kaldılar
ve Türkiye’nin yolunu tuttular. Kocaeli Valiliğine yaptıkları başvuruda Adapazarı’nın Aktaş köyündeki
akrabalarının yanına yerleşmek istediklerini beyan ettiler. En başta kabul görmeyen talep, devlet yetkili-
lerinin araştırmaları sonrasında uygun görüldü. Mehmet ve Selim’e devlet tarafından tarım arazisi ve ev
verildi.
34
Aktaş, Kocaali bölgesindeki kültür, örf ve adetlerini yaşatan nadir köylerden biridir. Köy halkı yaşlısından
gencine Boşnakçayı hâlâ anadilleri gibi konuşmaktadır. Türkiye’deki Boşnak köyleri arasında Boşnakçayı
en iyi konuşan köylerden biridir. Köy merkezinde köyün kuruluş tarihine dair bir kitabe bulunmaktadır.
Bu kitabede kuruluş tarihi 1911 olarak geçmektedir. Boşnak böreği ve Boşnak mantısı meşhurdur. Kocaali
bölgesinde fındığın ilk dikildiği yerlerden biridir. Büyük fındık arazilerine sahiptir. Günümüzde halkın
çoğu Adapazarı’nda yaşamaktadır. Fındık mevsimi olan Ağustos ve Eylül aylarında köy şenlenir, kalaba-
lıklaşır. Aktaş Boşnakları, üzerinden bir asır geçmesine rağmen atalarının Balkanlar’daki topraklarını hiç
unutmayıp ziyaretler gerçekleştirmektedirler.
33 BOA, DH.ŞFR. 426/75.
34 BCA, Sevkiyat, 77/35/23.
GE Ç M İ Ş T EN G ÜNÜ M ÜZE 73