Page 199 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 199

Belgenin devamında, Karasu’nun son yıllarda hızla gelişen   İpek Yolu’na naklediliyordu. Kocaali ormanlarından kesilen
                  Adapazarı Kaymakamlığı ile ticari ilişkilerini geliştirdiği ve   kereste ve odunlar denize indiriliyor, donanmanın ve İstan-
                  bu sebeple Adapazarı’na daha yakın olan İncirli’nin bizzat   bul’un ihtiyacını karşılamak üzere gemilerle gönderiliyordu.
                  hükümet tarafından merkez yapıldığı hatırlatıldıktan sonra
                  Kocaali’nin kenar mahalde bulunduğu, Adapazarı’na 14 saat   Ancak 19. yüzyıldan itibaren Adapazarı’nın hızla gelişmesi,
                  mesafede olduğu, postane ve hükümet binalarının bulunma-  ticaretin Hendek’ten Adapazarı’na kaymasını sağladı. Ada-
                  dığı, yazın ve kışın bir günde gidiş gelişin mümkün olmadığı   pazarı hızla gelişiyor, Sakarya Nehri’nin akış istikametinde
                  belirtildi. Ayrıca, yol üzerinde Kocaboğaz  adlı yerde yir-  güneyden kuzeye dek sıralanmış yerleşim yerlerinin merkezi
                                                      263
                  mişer metrelik iki tepenin ortasından denize doğru büyük   haline geliyordu. Bütün bunlara bağlı olarak aynı istikamet
                  bir göl bulunduğu, üzerinde köprü olmadığı için ulaşımın   üzerinde bulunan İncirli de gelişiyor, özellikle eski Kara-
                  potlarla sağlandığı ve yolun güvenli olmadığı ifade edildi.  264  su’dan yani Nefs-i Karasu’dan göç alıyordu.

                  Belgenin son kısmı ise, nahiye merkezinin Nefs-i Karasu’da   1837-1847 yıllarında Kitçikboğaz, Kalayköy ve Nefs-i Karasu
                  olduğu dönemlerde buraya yakın olan Tahta İskelesi adlı ye-  civarında veba gibi hastalıkların görülmesi halkı perişan et-
                  rin liman olarak kullanıldığı, nahiye merkezinin İncirli’ye   miş, onlarca insan ölmüştü. Bu nedenle halkın büyük çoğun-
                  alınmasıyla birlikte bundan böyle Sakarya ağzının liman ola-  luğu bu bölgeden İncirli’ye göçmüş, İncirli’de oturanlar ise
                  rak kullanımının daha uygun olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca,   artık yazlık Karasu’ya gitmemeye başlamıştı. Bir diğer etken
                  Karasu Deresi mahallinde kurulma aşamasında olan maden   ise, Sakarya Nehri ağzındaki denizcilik faaliyetlerinin ticari
                  fabrikasında kullanılmak üzere tedarik edilen barutun Tahta   hacminin her geçen gün daha da gelişmesiydi. Bu durum,
                  İskele yerine Sakarya ağzına getirilmesinin daha uygun ola-  İncirli’yi Kocaali’ye göre zaman içinde daha avantajlı hale
                  cağı beyan edilmiştir.  265                          getirdi.

                  Kocaali halkı, nüfusunun fazla olmasından dolayı nahiye   1871 Vilayet Nizamnamesi ile İncirli, kaza merkezi yapıl-
                  merkezi olma iddiasında bulunuyordu. Dönemin Karasu   dıktan sonra Osmanlı hükümeti, İncirli’yi bayındır hale
                  Nahiye Müdürü de böyle düşünüyordu. 1877-1878 Osman-  getirmek için bütçe ayırdı. İlk olarak Kandıra ve Adapaza-
                  lı-Rus Harbi’nden sonra Balkan, Kafkas ve Karadeniz üze-  rı’ndan buraya yollar yapıldı ve telgraf hattı çekildi. Yol ya-
                  rinden onlarca göç alan Kocaali’de birçok yeni yerleşim mer-  pımı ve telgraf direklerinin inşası sırasında bölge halkından
                  kezi kurulmuştu. Fahriye,  Caferiye, Demiraçma, Açmabaşı   önemli ölçüde faydalanıldı. Özellikle yol kazımı sırasında
                                        266
                  bunlardan bazısıdır.                                 halktan angarya hizmet alımı yapıldı. Telgraf hattı, Kara-
                                                                       su’nun Adapazarı ve Kandıra ile haberleşmesini sağlıyordu.
                  Nüfusu hızla artmakta olan bir yerleşim yerinin nahiye mer-  Lâkin telgraf telleri sık sık eşkıyaların saldırısına maruz ka-
                  kezi olmak istemesi gayet doğaldır. 19. yüzyıl evvelinde Ada-  lıyor, haberleşme kesiliyordu. Adapazarı Kaymakamlığı’n-
                  pazarı bir şehir olarak henüz teşekkül etmeden önce Hen-  da, Karasu iskelelerindeki ticari hareketliliği takip etmek
                  dek daha büyük bir merkezdi. Ticaret yollarının da üzerinde   amacıyla bir birim oluşturuldu. Telgraf hatlarına eşkıyalar
                  yer alan Hendek’in denizle bağlantısı Çam Dağı üzerinden   tarafından saldırı yapıldıkça Karasu’nun Adapazarı ve Kan-
                  Kocaali yolu ile sağlanıyordu. 17. ve 18. yüzyıllarda Kocaali,   dıra ile irtibatı kesiliyor, Sakarya ağzına yanaşan İtalyan,
                  Hendek şehir merkezine daha yakın idi. Kocaali’de pazar   Fransız ve İngiliz gemilerinin faaliyetleri hakkında sağlıklı
                  kuruluyor, denizden gelen ticari mallar Hendek’ten geçen   bilgi alınamıyordu.  267


                  263  Kocaboğaz, bugünkü Küçükboğaz’dır. Bazı belgelerde Gölbaşı olarak da geçmektedir.
                  264  BOA, ŞD. 1583/15/1-1.
                  265  BOA, ŞD. 1583/15/1-1.
                  266  Fahriye’nin günümüzdeki adı Kozluk’tur.
                  267  BOA, ŞD. 1583/15/1-2.






                                                                                                 GE Ç M İ Ş T EN   G ÜNÜ M ÜZE  197
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204