Page 201 - Tarihi ve Kültürel Mirasıyla Kocaali E-Kitap
P. 201

Karasu Nahiyesi’ndeki iki kutuplu rekabet bu şekilde devam   işgale uğraması sonucu doğudan batıya büyük göç hareket-
                  etti. Her iki taraf, nahiye merkezi olmayı talep ederken, sık   liliği yaşandı. Rus işgaline ve zulmüne maruz kalan 93 Mu-
                  sık merkeze dilekçe yazıyor, araya adam koyuyordu. Çekiş-  hacirleri adı verilen Müslümanlar, kimi kara yoluyla kimi ise
                  meler devam ettikçe mesele uzamış ve sonunda 23 Haziran   denizden  akın  akın  göç  ediyorlardı.  Göç  merkezlerinden
                  1902 tarihinde karara bağlanmıştır.  Böylece İncirli, kesin   biri de Karasu Nahiyesi’ne bağlı Kocaali idi.
                                                 270
                  olarak Karasu’nun nahiye merkezi yapılmıştır. 1933 yılında
                  Karasu’nun ilçe statüsüne alınmasıyla Kocaali, Karasu İlçe-  Kocaali iskelesine denizden hemen her gün onlarca göçmen
                  sine olan bağlılığını devam ettirmiştir. Kocaali, nihayet 1987   geliyordu. Kafkasya’dan gelen Gürcü, Çerkes ve Abaza göç-
                  yılında Karasu’dan ayrılarak Sakarya İli’ne bağlı bir ilçe ha-  menleri bizzat devlet eliyle yerleştiriliyor, muhacirler için
                  line gelmiştir.  271                                 yeni yaşam alanları oluşturulmaya çalışılıyor, mahalleler,
                                                                       köyler kuruluyordu. Fahriye adıyla kurulan Kozluk Köyü,
                  Kocaali Soygunu (1892)                               Gürcü Muhacirleri için tesis edilmişti.


                  Gerçekleştirdiği reformlarla tanınan Sultan II. Mahmud,   Doğu Karadeniz üzerinden gelen göçmenler ise daha dü-
                  merkeziyetçi bir anlayışla uygulamaya koyduğu yenilikleri,   zensiz hareket etmişlerdir. Gruplar halinde özellikle Batı
                  devlet politikalarını ve hedeflerini Osmanlı ve dünya kamu-  Karadeniz  ile  Doğu  Marmara  kıyılarına  yerleşmeyi  tercih
                  oyuna daha net duyurabilmek için resmi bir yayın organına   eden düzensiz Doğu Karadeniz göçmenleri yerli halk ile
                  ihtiyaç duymuştur. Aynı zamanda Mısır Valisi Kavalalı Meh-  sorunlar yaşayınca ormanlık alanlara yerleşmeyi uygun gör-
                  med Ali Paşa’nın 2 Aralık 1828’de yarı Türkçe, yarı Arapça   müşler, orman arazilerini açarak kendilerine yaşam alanı
                  olarak Mısır’da çıkardığı Vekâyi-i Mısriyye’ye bir alternatif   oluşturmaya çalışmışlardır. Bu durum, Kocaali başta olmak
                  olma düşüncesi, II. Mahmud’u harekete geçirmiştir. Yapı-  üzere bu bölgelerde kargaşaya sebep olmuştur. Ormanların
                  lan çalışmalar neticesinde mukaddimesi Sahaflar Şeyhizâde   tahrip edilmesi başta olmak üzere birçok arazi sorununu da
                  Esat Efendi tarafından kaleme alınan Takvîm-i Vekâyi, 1 Ka-  beraberinde getiren bu durum Milli Mücadele döneminde
                  sım 1831 günü Osmanlı Devleti’nin ilk resmi yayın organı   Rum ahalinin de dâhil olmasıyla kıyasıya bir mücadeleye
                  olarak yayınlanmıştır. Osmanlı Devleti’nin sona ermesinin   dönüşmüş, asayiş problemleri ortaya çıkmıştır.
                  ardından 1923’den sonra Cerîde-i Remiyye, 1927’den itiba-
                  ren ise Resmî Gazete adıyla günümüze kadar devamlılık   Kocaali iskelesinde yaşanan olayın Takvîm-i Vekâyi gibi dev-
                  göstermiştir.  272                                   letin resmi yayın organında dahi kendine yer bulması asayiş-
                                                                       sizliğin boyutunu gözler önüne sermektedir. Habere göre,
                  19. ve 20. yüzyılın tarihine ışık tutan en önemli kaynaklar-  Kocaali’ye yarım saat mesafedeki Türk köyünde yaşayan
                  dan biri olan Tavîm-i Vekâyi, oldukça zengin bir arşive sa-  Melik Osman ile kardeşi Melik Ahmed, çevresine birkaç
                  hiptir. Hemen hemen bütün Osmanlı coğrafyasından olay-  adam daha alarak Kocaali iskelesini bastılar. Burada ailesiyle
                  lar, haberler, bilgiler yayınlanmıştır. Takvim-i Vekayi’nin   birlikte geçici olarak ikamet eden Sürmeneli Yakup Reis’in
                  1892 yılı nüshasında “Kocaali Soygunu” başlıklı bir haber   teknesine saldırdılar. Yakup Reis’in eşyalarını ve bir miktar
                  yer almıştır.                                        parasını gasp ettikten sonra atlara binip sağa sola ateş açarak
                                                                       gözlerden kayboldular. Yakup Reis, şikâyetçi oldu. Jandar-
                  1877-1878 tarihinde meydana gelen Osmanlı Rus Harbi’n-  malar birkaç mahalde operasyon yapmasına rağmen şâkîleri
                  den sonra Kafkasya ve Doğu Karadeniz’in Ruslar tarafından   bir türlü ele geçiremedi.  273



                  270  BOA, ŞD. 1583/15/1-2.
                  271  Lütfi Şeyban, Oğuzhan Kır, Osmanlı Mimârî ve Mezartaşı, s. 73.
                  272  Nesimi Yazıcı, “Takvîm-i Vekâyi”, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 39, İstanbul 2010, s. 490-491.
                  273  Enver Konukçu, Sakarya Yazıları, Değişim Yayınları, Sakarya 2012, s. 100-101.






                                                                                                 GE Ç M İ Ş T EN   G ÜNÜ M ÜZE  199
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206